הדפס לינו קאט (לינולאום) בכמה צבעים. טכניקת עבודה ותהליך

לינולאום הוא חומר רך ששימש בתחילת המאה הקודמת לציפוי רצפות. משתמשים בו להדפס חיתוך לינולאום כאשר מחסירים חלקים מהחומר בשיטת דפוס-בלט. לאחר יצירת החיתוך בעזרת סכינים מיוחדות מעבירים גלגלת עם צבע על הלוח. החלקים שלא הוחסרו בולטים ומתמלאים בצבע ואילו החלקים שהוסרו- השקעים אינם מתמלאים בצבע. לאחר מכן, מצמידים נייר כותנה למשטח ולוחצים בעזרת מכבש או כף ידנית. הניר מוסר מהמשטח ומתקבל הדימוי בשיטת דפוס בלט. משמאל: חיתוך לינו של אננס

מימין הדפס חיתוך לינולאום של אננס בכוס מים.

החלטתי לאייר שיר שאהבתי שנקרא "כמו אל מים" הביצוע המקורי שייך ליהודית רביץ וחודש על ידי הזמרת רונה קינן. אבל רציתי שיהיו להדפס מספר צבעים. כמו בטכניקת חיתוך עץ יפני, היה צריך ליצור לכל צבע בניפרד פלטה משלו. בפוסט הזה אתאר את טכניקת העבודה (שלמדתי מצפייה בסרטונים ברשת). הבעיה העיקרית היא בהתאמה של מספר פלטות ניפרדות אחת לשניה ככה שהדימויים יונחו במדויק במקום ולא תהיה סטייה של הקוים בהדפס הגמור. לפי מה שראיתי לוחות העץ היפניים היו מיושרים במדויק אחד לשני. כלומר, תחילה יצרו את הלוח הראשי – "לוח המפתח" וממנו שיכפלו לוחות תואמים ששימשו לצבעים.

סרטון מעניין על הדפסת חיתוך עץ יפני

צריך הרבה סבלנות ודיוק כדי להגיע לתוצאה הזאת… אבל עדין הלוחות מיושרים במדויק וברגע שישנה סטייה מהדימוי הנכון, מבצעים יישור והדפסה מחדש. אמנית בריטית בשם לאורה בוסוויל ממליצה על שימוש במתקן יישור שהיא מייצרת בסרטון הזה. רכשתי מתקן כזה. הוא די פשוט. בנוי מלוחות MDF וניתן גם לבצע הדפס בכמה צבעים גם בלעדיו. בכל זאת, השימוש נוח מאד.

הכנת הדפס עם כמה לוחות לינולאום Multi-blocks linoprint

רולר של הדפס לינו

ברגע שעיניין יישור לוחות הלינו נפתר, יכולתי לחתוך את האיור שהכנתי לשיר הזה. "כמו אל מים" מילים יענקל'ה רוטבליט. לחן: יהודית רביץ. אהבתי מאד את הביצוע של רונה קינן שנמצא כאן.

האיור במקור נצבע באייפד, הדפסתי אותו והעתקתי אותו ב"ראי" אל לוח הלינו הראשון אחרי שהדבקתי אותו לMDF שניכנס למרכז מתקן היישור של לאורה בוסוויל שברשותי.

הכנתי את הלוח הראשון שישמש כ"קי" כלומר לוח-מפתח שעל פיו אכין את הלוחות הבאים. הדפסתי בשחור את לוח המפתח והעברתי את האיור אל הלוחות הבאים. לוח בכחול, לוח זהב, לוח ירוק ועוד. כפי שאפשר לראות בצילומים. סך הכל השתמשתי בחמישה לוחות בהדפס זה.

לוח ירוק
לוח ירוק
לוח כחול
לוח כחול
לוח שחור
לוח מפתח שחור

טסטים ללוחות הצבע בהדפס רב לוחות Multi-blocks lino print

טסטים
טסט ורוד

אלה חלק מהטסטים שעשיתי בלוחות ההדפסה. גם ההדפסה עצמה היא תהליך של חקירה וגילוי. ניסיתי צבעים שונים ופיצלתי שוב לעוד לוח. אחר כך, החסרתי לוחות שהיו קיימים בשביל להוריד בצבעים. המון ניסיונות של מתחילה. סה"כ זה הדפס רב-לוחות ראשון שעשיתי…

טסטים 5

הדפס מולטי-בלוק סופי לשיר "כמו אל מים"

אחרי שהחלטתי באיזה צבעים סופיים אדפיס את ההדפס שלי – התייעצתי עם כל מיני אנשים וגם ברשת. כל הדפסה של טסט תיקנתי וחידדתי את הדימויים על הלוחות. כלומר, גילפתי עוד: הורדתי קטעים מיותרים וחילקתי שוב את הקוים. עכשיו זה הרגע שבו אדפיס את הסידרה. גם כאן צריך להקפיד מאד שהנייר יהיה מונח במדויק באותו המקום על מתקן היישור כדי שלא תהיה תזוזה בדימויים. השתמשתי בנייר דבק וואשי עדין. ראשית הדפסתי את הצבע התחתון שהוא זהב. כלומר על כל דפי הסדרה שלי הופיע דימוי בזהב. אחר כך, את הצבע הבא וכן הלאה. עד צבע "המפתח" הסופי שהוא שחור. היו לי המון טעויות, מסתבר…

כל דף נייר של הדפס עבר 6 פעמים הדפסה. כלומר סך הכל הדפסת הסדרה של חמשת ההדפסים הסופיים היתה כמו להדפיס 30 הדפסים בצבע אחד. (6X5 = 30)

עכשיו כשהסדרה מוכנה והחלטתי לשים את ההדפס הזה בחנות של הסטודיו. הסדרה הודפסה על נייר סטראטמור להדפס של 300 גרם בגודל של 27.9X35.6 סמ. לסיכום, זאת היתה התנסות מעניינת. עכשיו נשאר לי להדפיס איור נוסף שנקרא "עץ הציפורים" בשיטה זו. רק שגודל לוח הלינולאום לא נכנס למתקן היישור שלי…

ולכן, אתמול נסעתי לנגריה וביקשתי לוחות MDF בגדלים המתאימים. חתכו לי את מה שביקשתי, ארזתי בתיק גב וגם בתיק צד ונהג מונית נחמד לקח אותי הביתה עם השלל. כעת אאלתר לעצמי זויות יישור לגדלים החדשים ואנסה שוב. בדידי עץ של גן ילדים הם עזר מצוין לכל עיניניי היישור. ככה גיליתי…

מקווה שנהנתם מהפוסט! כל טוב, רונית

כאן אפשר לרכוש את ההדפס ישירות מהאמנית!  (נערך) הלינק מוביל לגרסה שניה של ההדפס המקורי שהודפסה כשבני אורי היה בן שנה.

סטודיו חריבי החנות לאומנות

שתפו!
צייצו!
שילחו!

 הרשמו עכשיו לקבלת עדכונים מהסטודיו

תרנגול על גג

איך עושים אנימציה בלי בינה מלאכותית?

לשמחתכם, הגעתם אל האתר העוסק רובו ככולו בהפקת אנימציה- מלוגו מונפש בתכנת אפטר אפקטס ועד אנימציה קלאסית מצוירת. בנוסף כמנהלת הסטודיו והאנימטורית הראשית יש לי ניסיון הדרכה באנימציה למגוון אוכלוסיות. כאן בסטודיו אני עוסקת בהפקת אנימציה מעל ל 22 שנים ואוכל לתת את פרספקטיבת המבט שלי על יצירת אנימציה כיום לעומת יצירת אנימציה עד לא מזמן. 

קרא עוד »
נוצה 16

נוצה בודדה במסעו במעלה הזרם-חלק 4

נוצה בודדה בלם את רגש ההפתעה החד שחש. הוא חשב לפתע ״ בטח הלכה לגדת הנהר הקרובה לצרכיה או לשטוף עצמה לקראת הלילה״ הוא התפלא על עצמו שנתמלא דאגה כנה לברייה הזרה שהציל וששהה במחיצתה שעות ספורות בלבד. לכאורה זאת היא שניסתה לפגוע בו, עם חץ וקשת רק שלשום. ״עלי היא לא חסה כלל וכלל.

קרא עוד »