חנה הנביאה- רומן גרפי מקראי מאת רונית זרעוני

היש דבר מרגש יותר מאשר להוציא לאור ספר? אני בטוחה שיש. אבל למרות זאת, אותי מרגש מאד להיות הכותבת והמאיירת, ומכורח הנסיבות, גם המפיקה של הספר, המוציאה לאור ואחראית על העיצוב הגרפי. על העריכה – יחיעם פדן ז"ל ודבי רמון אנסבכר עיצבה את העטיפה.

בכל זאת, חשבתי לתרום קצת מהידע שלי בשלבי הפקת ספר. בשביל הקוראים הצעירים שחלקם בודאי, משתוקקים בסתר ליבם, לכתוב ולהוציא לאור את פרי עטם הגרפי – כלומר, רוצים גם לעשות ספר קומיקס משלהם. את הספר הראשון שהוצאתי לאור, סיפור רחל המקראי בקומיקס מוזיקלי, שיצא לאור בגירסאות מודפסות בעברית ואנגלית אפשר לרכוש פה.

והדבר איננו מסובך כלל וכלל! ואפילו הפך להיות אפשרי מאד בשנים האחרונות. אז צאו לדרך, שנסו מותניים ושימו לב היטב, מה הם השלבים בהוצאה לאור (דיגיטלית ולדפוס) של רומן גרפי.

על הסיבות והמחשבות שהביאו אותי לכתוב את הספר – כתבתי כבר בפוסט הזה– ועכשיו לאחר שיש לי את כתב היד, המצויר בתוך הסקצ'בוק שלי, הדרך להפיכתו לרומן גרפי ברמה ראויה מתחילה בלהעביר את הציורים והסקיצות למחשב, ולהפוך אותם לקבצים דיגיטליים.

את זה עושים בסריקה עם סורק איכותי, או עוברים על הקוים בעזרת לוח גרפי כלשהו או אייפד. התוצאה צריכה להיות, קבצי גרפיקה ניפרדים לכל עמוד.

כמובן, שאם סורקים את הציורים, אז הציור צריך להיות אחרי שלב האינקינג (שהוא מעבר בדיו על קוי העפרון וגם העלמת העפרון עם מחק)

סרטון אנימציה על הספר! – לצפייה כאן 

במידה ואתם רוצים לצבוע את הציורים במחשב, זה הזמן לבחור תוכנה, לזכור שעם עכבר זה לא פשוט כלל, וכדאי להעזר בלוח גרפי כמו סינטיק,וואקום,אייפד ועוד. העבודה הממושכת הזאת של צביעה באה אחרי או במצב שלי במקביל, לעבודה מסיבית של עריכה של הטקסט. פנו לכם שלוש שעות או ארבע ותמללו את הטקסטים לתוך קובץ וורד. זה גירסה מספר אחד. עכשיו, הזמן לחכות יומיים או לישון לילה אחד ולקרוא רק את הטקסט ברצף, ולנסות ולראות האם קיים בסיפור הגיון פנימי, האם האירועים מובילים במבנה הגיוני אחד לשני, האם יש דרמה, נקודת מיפנה, מתח, איפה קטעים ארוכים מידי ומעיקים ואיפה צריך להשלים ולצייר עוד עמוד או שניים כדי לחדד את הנקודה. 

בספר שלי, שמבוסס על 4 פרקים מהתנ"ך שהיו תמציתיים מאד מצאתי שציירתי את הפתיחה (פרק א') בצורה נירחבת (אולי בגלל שהתרגשתי מהסיפור) אבל לא הקדשתי מספיק דפים לשאר העלילה המעניינת. ולכן, ציינתי לעצמי בצד, כמה עמודים צריך להשלים לכל פרק נוסף, כדי שהספר יהיה מאוזן. שלא יהיה לי פרק של 4 דפים ולעומתו פרק של 28 דפים. שזה באמת, לא הגיוני…

אוכל להמליץ כאן, על כמה ספרים שקשורים לתסריט שקריאה שלהם, תעזור ברקימת סיפור קוהורנטי וטוב. הראשון "איך לכתוב תסריט" של קובי ניב ספר צהבהב שהכרתי באוניברסיטה

ספר נוסף "יסודות כתיבת תסריט" מאת סיד פילד. ספר חום שחרשתי אותו הרבה. שניהם מומלצים מאד

דמויות

דבר נוסף שצריך להקפיד עליו מאד, אלה הדמויות הראשיות. אם יש גיבור לספר הוא חייב להיות מצויר אותו הדבר בכל משבצת של הקומיקס. הקוראים חייבים להכיר מיד שזה הגיבור ולא להתבלבל עם דמויות אחרות. לגבי עיצוב- דמויות לדעתי ישנם מדריכים רבים ברשת, אבל אין יותר טוב, מהדבר האמיתי . שזה פשוט לצייר ולרשום ללא הפסקה. תצטיידו בסקטצ'בוק  נוח ועפרונות. ומי שמבלה הרבה בנסיעות ברכבת, פשוט להתבונן ולרשום. בכלל זה דבר ממש טוב, לא להפסיק לרשום לעולם. אין מה לחכות לפנסיה בשביל להתחיל לצייר. אם אוהבים את זה, אפשר כבר מהיום.

בסעיף זה לא ארחיב הרבה. אחרי שיש בידי את הטקסט, זה הזמן לעבור ולתקן שגיאות בתחביר המשפט, להחליף מילה פה ומילה שם, למה שמצלצל לי טוב יותר (לפני בכלל שמגישים את הטקסט לעורך\ת לשוני) הרי לא הייתם רוצים להוציא לאור ספר שיש בו שגיאות כתיב (למשל) או טקסט לא קריא ולא מובן, סלנג, קללות ושאר מרעין בישין. הספרות בפירמידה של מאסלו נמצאת בשלב די גבוה, בצרכי האדם הנבון ולכן, השאיפה צריכה להיות, העלאת רף החומר הכתוב ולא הורדה שלו.

במילים אחרות, המוצר שאנחנו מגישים לקהל חייב להיות איכותי.

אפשר לעקוב אחרי  דף הפייסבוק של הספר חנה הנביאה .

חנה הנביאה 3

אני רוצה לקנות!

רכישת חנה הנביאה בחנות האתר
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp

מה עוד מעניין?