מה זה אנימטור? להתחיל להבין את אמנות ההנפשה

אנימטורית ואיפה מוצאים אותה

אנימטור או אנימטורית הם אנשים שלמדו אנימציה\ הנפשה בעיברית תיקנית, ומסוגלים להפיח חיים בציורים דוממים, וליצור מהם סרט.

ההבנה של מורכבות הפקת סרטון אנימציה היא נחלתם של אנשי מקצוע עד כה. בפוסט זה אנסה להנחיל אותה גם לקהל הרחב. רובנו צופים בסרט קולנוע כאשר אנחנו הולכים לאולם קולנוע או במסך הקטן בבית. הסרט מרגש, מניע לפעולה, משעמם או מרתק. הוא מפעיל עלינו מניפולציות שונות כדי לעורר בנו רגשות ומחשבות, כמו כל יצירת אמנות. ההבדל הוא שיצירת קולנוע היא מעשה מורכב שדורש צוותי עבודה, בעלי מקצוע שונים, ידע טכנולוגי ותקציבים גדולים. לא קל בכלל להפיק סרט קולנוע ביחידות – עד בלתי אפשרי לגמרי.

לא ככה זה בהפקת סרטון אנימציה!

הפקת סירטון אנימציה

אנימטור או אנימטורית יכולים לברוא עולמות שלמים רק עם שימוש בעיפרון ונייר! וולט דיסני התחיל את הסטודיו שלו, בקיבוץ אנשים מוכשרים שיודעים לצייר במהירות ודיוק, ציורים רבים. 25 ציורים יצרו שניה אחת של קולנוע – שניה של סרטון אנימציה, שהביאה את אולפני וולט דיסני למקום שבו הם נמצאים היום. מיליוני ילדים גדלו על הגיבורים המצוירים: מיקי מאוס, פלוטו הכלב, דונלד דאק, בטי בופ, טווי-טוויט ועוד. כל החיות המואנשות הללו השתתפו בהרפתקאות מסעירות שיצאו מגבולות המסך אל ספרים, צעצועים, הצגות, תיקים ומרצ'נדייז. גיבורי סירטי האנימציה של דיסני הפכו את האיש שאמר "אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול לעשות את זה" לאנימטור המפורסם בתבל.

חדירת הדמויות המצוירות לחלקות רבות וטובות בחיינו, מעידה עד כמה סירטי אנימציה הם מרגשים וסוחפים, עד כי אנחנו הצופים רוצים לראות את הגיבורים שלהם בכל מקום כמעט. זה הכוח המופלא של ההנפשה. 

מניפולציות קולנועיות מתוכננות היטב על ידי בימאי הסרט והתסריטאי (הפוסט מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד. עם הקוראות סליחה). זוהי שפה. שפה קולנועית שמורכבת משוטים קולנועיים, טקסט, מוזיקה, אמצעי מבע קולנועיים, אפקטים וכיוצא בזה. אנימטורים לומדים את מקצועם במשך שנים ארוכות ומשתפשפים בעשייה קולנועית עד יצירתה של "יצירת מופת" שתניע את הקהל! אך רוב הסרטים הם בינוניים ושבלוניים. קיימת "נוסחה הוליוודית" שעל פיה ניכתבים הסיפורים. אך מה קורה בתחום האנימציה?

כתבתי כאן על ז'אנרים קולנועיים בתחום סירטי האנימציה. האמנות הזאת מורכבת מסגונונות שונים ובנויה מטכניקות הפקה שונות.

  • למשל, אנימציה דו-מימדית. הפקה של סרטי אנימציה המורכבים מציורים בדרך כלל, ממוחשבים. שהקרנתם המהירה יוצרת את אשליית התנועה.
  • סוג נוסף של אנימציה היא טכניקה של סטופ-מושיין. האנימטור מנפיש על ידי צילום במצלמת סטילס תפאורה זעירה (הנקראת "מאקט") שבה נמצאות דמויות עשויות פלסטלינה או שלד וחומרים נוספים. הוא מזיז את הדמות ומצלם וכך הלאה. הלוך ושוב.  12 צילומים לשניה אחת של סרט!
  • טכניקה נוספת של אנימציה תלת-מימדית (תלת מימד) כאשר בונים את הסצינה והדמויות בקודים של מחשב. מבנים קטנים המכונים פוליגונים, יוצרים לנו דמות שנעה במרחב תלת מימדי (ממש כמו בסרטי האנימציה שמופקים בשנים האחרונות, אפילו בדיסני). אנימציה בטכניקה כזאת לוקחת זמן ארוך מאד, מרובת פרטים ואינסוף לדמיון וליצירתית בהמצאת עולמות ודמויות . גם אנימצית תלת מימד מתחיל בעזרת עיפרון ונייר של אמן הקונספט ארט.

הרשמו לניוזלטר שלנו וקבלו תוכן מיקצועי על סירטי אנימציה, איור וקומיקס

לא משנה באיזה טכניקה אתם בוחרים להפיק את סרטון האנימציה שלכם. שלבי הפרה-פרודקשיין דומים בכל הטכניקות. ראשית צריך סיפור, תסריט, סטוריבורד, עיצוב רקעים וקונספט ארט, עיצוב דמויות, הקלטת סאונד, הכנת אנימטיק שהוא סטריבורד מתוזמן, הנפשה (אנימציה), עריכת וידאו, הכנסת אפקטים או שילוב של רקעים ודמויות בסצינה הקולנועית בשלב הפוסט-פרודקשיין, ייצוא הקבצים וגם רינדור.

לפרטים נוספים על הפקת סירטי אנימציה בסטודיו חריבי- היכנסו לכאן

כל סרט אנימציה שתירצו להפיק מתחיל בסיפור טוב, כזה שמניע לפעולה וקולע למטרה שלשמה הופק הסרט. כל כך הרבה השקעה עד שדמות זזה על המסך, כדאי שתבחרו סטודיו שייתן לכם תוצאות וסרטון אנימציה עם סיפור טוב.

 

עוד על הסרטים שהופקו בסטודיו ושהשתתפו בפסטיבלים נחשבים בעולם  וגם בארץ, כאן.

ובנימה אישית, אני כבימאית אנימציה לא מתחילה ליצור סרט עד שאין סיפור סגור וטוב עם סטוריבורד מדויק. ברגע שהעיפרון מונח מידי בסיום הסטוריבורד, מבחינתי הסרט גמור. אבל רק אז מתחילה העבודה. העבודה של ההפקה וההנפשה. עבודה "טכנית" לכאורה שהאנימטורים מבצעים, לאחר שכל התכנון והחשיבה בוצעו ע"י הבימאי\ת של הסרט.

 

הרשמה לערוץ היוטיוב של הסטודיו. לצפייה בסרטי האנימציה שלנו.

SHARE IT
TELL
SHARE
SEND

כתיבת תגובה

מה עוד מעניין?

תרנגול על גג
אנימציה וסרטים
רונית זרעוני

איך עושים אנימציה בלי בינה מלאכותית?

לשמחתכם, הגעתם אל האתר העוסק רובו ככולו בהפקת אנימציה- מלוגו מונפש בתכנת אפטר אפקטס ועד אנימציה קלאסית מצוירת. בנוסף כמנהלת הסטודיו והאנימטורית הראשית יש לי ניסיון הדרכה באנימציה למגוון אוכלוסיות. כאן בסטודיו אני עוסקת בהפקת אנימציה מעל ל 22 שנים ואוכל לתת את פרספקטיבת המבט שלי על יצירת אנימציה כיום לעומת יצירת אנימציה עד לא מזמן. 

קראו עוד »
שני קאנו-נוצהבו
ספרות לילדים ונוער
רונית זרעוני

נוצה בודדה סיפור הרפתקה- חלק חמישי

נוצה בודדה הוא נער אינדיאני שמקבל משימה ממכשף השבט להביא בקבוקון של שיקוי מכושף לידיד קשיש שגר במעלה הנהר. סיפור בהמשכים מאויר שמתפרסם בתדירות בבלוג. חלק חמישי

קראו עוד »