איך עושים אנימציה בלי בינה מלאכותית?

איך יוצרים אנימציה? מבט רחב על יצירת אנימציה לנוכח התפתחויות בAI בינה מלאכותית והכרות עם דרך העבודה עם תוכנות אנימציה מובילות בשוק

הגעתם אל אתר העוסק רובו ככולו בהפקת אנימציה- מלוגו מונפש בתוכנת אפטר אפקטס ועד אנימציה קלאסית מצוירת. בנוסף כמנהלת הסטודיו והאנימטורית הראשית יש לי ניסיון הדרכה באנימציה למגוון אוכלוסיות. כאן בסטודיו אני עוסקת בהפקת אנימציה מעל ל 22 שנים ואוכל לתת את פרספקטיבת המבט שלי על יצירת אנימציה כיום לעומת יצירת אנימציה לפני שנים ספורות. מתעניינים בקורסים לאנימציה? כאן אפשר לראות איזה קורסים וסדנאות אנו מלמדים בסטודיו.

לאחרונה פותחו כלים טכנולוגיים חדשניים כוונתי לבינה מלאכותית, המאפשרים לאנשים ללא כל ידע בציור או בעיצוב ליצור לעצמם אימג'ים המבוססים על טקסט בטכנולוגית AI (כגון מידג'רני Midjourney , DALL-E) ובנוסף, ליצור קטעי וידאו מבוססי טקסט ואף אנימציות. כרגע, לדעתי,הפלטפורמות אינן מיומנות מספיק כדי ליצור אנימציה מוצלחת, משכנעת ואמינה. ובעיקר מרגשת ומניעה לפעולה. בעין מקצועית, סרטונים אלה נראים כמעבר דיסולב אינסופי בין דימויים, שלעיתים צורמים זה לזה, לא מתחברים ולא מרגשים. הכלים מבוססי טקסט כאשר הם נמצאים בידיים של מפעיל שאינו אנימטור נראים כמו משהו לא מוצלח ומאד בסיסיהסגנון הזה יוכל להתאים לסוגה של קליפים למוזיקה, סרטונים קצרצרים שעוסקים באוירה ומיועדים לרשת או להקרנה אינסופית בלופ, או כחומרי גלם לעיבוד נוסף ופחות מתאים לסרטים שנדרש בהם סיפור ברור ואמירה.

אבל אני כבר יכולה לכתוב, שאני באופן אישי כמעט ולא משתמשת בכלים אלו , מהסיבה היחידה שציור הוא חלק נכבד מהמקצוע שלי. הקדשתי שעות ארוכות מחיי בהנאה עצומה, לרישום וציור בטכניקות שונות. {אומרים עלינו האמנים שבקרוב נעלם מהעולם, ומי שיצייר אלה הם כלי הבינה המלאכותית, אבל אני בספק גדול אם זה יקרה}. גם כשזורקים לי שאפשר לעשות אנימציה בלי להיות אנימטוראז זה עוד מיתוס שקל לנפץ. אי אפשר לעשות אנימציה בלי לדעת איך עושים אנימציה.(כאן אני עורכת ומוסיפה) התוכנות במחשב והבינה המלאכותית  לא מחליפות את הידע איך ליצור תנועה אמינה ומשכנעת. אפשר ליצור איתן אנימציה מוגבלת וזולה ואפשר לעצב דמויות בכלי בינה מלאכותית, רקעים וסאונד אבל כדי להשתמש בהן באופן נכון בסירטי אנימציה- יש צורך לדעת את תוכנות האנימציה. בקיצור ישנו קיצור עצום בזמנים!! בעיקר דרך אדובי אקספרס.

הנה תראו מה קרה למר שעועית!? הוא אכל שעועית ומפליץ את שירותי הסטודיו. מר שעועית בעצם עושה לי פרסומת עם ריח. ועל טעם ועל ריח, לא ניתן להתווכח…

איך זה עובד כיום?? או איך יוצרים אנימציה ב2024?

אם פעם היה צריך לצייר הכל, היום קיימות מערכות של ריגינג לאנימציה דו-מימדית. משמע, יצירה של "עצמות" שמאפשרות לתוכנות כמו מוהו, קרקטר אנימייטור, אנימייט, אפטר אפקטס ועוד להבין שכאן נמצאת זרוע ולהזיז אותה בלי שניה אחת של ציור התנועה. מדהים, נכון?

אם בסנאפצ'אט ובזום אפשר להוסיף לראש של מי שמדבר אוזניים ועינים בצורה די מדויקת שיזוזו עם הוידאו, זה אומר שאלגוריתם זיהוי הפנים השתכלל כל כך שגם אפשר לעשות אנימציה באותו האופן. תוכנת קרקטר אנימייטור ממפה את הפנים שלי וגם את הגוף דרך המצלמה ומזיזה את "בובת האנימציה" המאוירת כפי שאני זזה! לקח לי 5 שניות לרקוד ריקוד קטן בחדר והנה "בובת האנימציה" שלי עם הקלטה של אנימציה של 5 שניות! מדהים.

לא חייבים סרט אנימציה של דיסני! אנחנו גם במזרח התיכון ואולפני דיסני בארה"ב. אפשר ליצור אנימציות מתאימות בתוכנת אפטר אפקטס. בלשון המקצועית "מושיין גרפיקס" עם שימוש במאגרי תמונות ברישיון, עיצובי מסך וכותרות. הקהל רגיל גם לזה. זה עושה את העבודה לגמרי…

כי היום אני כבר לא עובדת ככה! תוך שימוש בהבנה עמוקה של תנועה והנפשה (אמר אארון בלייז האנימטור בדיסני לשעבר: "באנימציה גם החלק הימני של המוח וגם השמאלי פועלים ביחד" גם הבנה ריאלית של פיזיקה ותנועה וגם הבחנה יצירתית) אני ממשיכה במסורת "איך לעשות את האנימציה הזו בצורה הפשוטה והקלה הנכונה ביותר עם התוכנות החדשות — שאותן אסקור בקצרה בפוסט זה ובפוסטים הבאים. הרשמו לבלוג לקבלת עדכונים.

אחד הדברים הראשונים שאני מדגישה לתלמידיי בקורסים השונים לאנימציה, הוא שבניגוד לוידאו שם הצלם הרים את המצלמה וקלט את המציאות המצולמת, באנימציה אנחנו יוצרים את השוט מ-0. אנחנו מחליטים מי הדמויות שיכנסו "לשחק" והן יכולות להיות כל דבר: מחפצים, חייזרים, מזון או בני אדם וחיות. אנחנו נחליט כיצד הן יראו, מה ילבשו, איך יהיה האופי שלהן, ומה סגנון התנועה שיאפיין אותן. יש תורה שלמה של "עיצוב דמות" שקשורה לזה. בנוסף, יש צורך לדעת לעצב מסך, ליצור פרספקטיבה, לבחור צבעים ופונטים, אם יש טקסט, לבחור סגנון וטכניקה של איור…

איך מתחילים ליצור סרט אנימציה?

סרט תמיד מתחיל מסיפור. הסיפור הופך לתסריט קולנועי (בעל פורמט בינלאומי מוסכם) ובשלב הזה במקום להעביר את התסריט למפיק ולמלהקת בסרט לייב אקשיין. בסרט אנימציה, השלב הזה עובר לבימאי ולסטוריבורדר- אמן הסטוריבורד שמתכנן את השוטים של הסרט, עם סקיצות גסות לדמויות. בהמשך, מעצב הדמויות של הסרט יאייר אותן בצורה מפורטת ויצור "בייבל"- תנ"ך של הדמות במצבים שונים והאסטים השונים של הסרט שנוצר מ 0.
בכל טכניקת אנימציה כיום, השלבים האלה נעשים על נייר עם עיפרון ומשם לתוכנות המחשב. ביצירת אנימציה אנו משתמשים בהמון תוכנות מחשב!

אבל לא על זה רציתי לכתוב. מה הן התוכנות החדשות באנימציה דו-מימדית שמאפשרות לי כאנימטורית בסטודיו חריבי אנימציה, ליצור אנימציה טובה יותר ובפחות זמן. המערכות היו קיימות כבר שנים רבות, אבל לאחרונה, חברות התוכנה שיכללו את האפשרויות, ביצעו אוטומציות לפעולות שונות שבעבר היה צריך לצייר ידנית (כמו נפנוף שיער, או רוח בחולצה) וכיום אפשר ליצור אנימציות איכותיות ונהדרות עם שימוש במערכות דו-מימד מבוססות "עצמות".

מה הן ה״עצמות״ בדמויות אנימציה?

״הבונס״ בתוך דמות אנימציה מאפשרות לתוכנה לזהות את מיקום הגרפיקה ובעזרת נוסחאות מתמטיות, ליצור אשליה של מרחב ותנועה. הגרפיקה מתעוותת גם בעזרת רשתות mesh.

כעת נכנס תפקיד חדשישן לפייפליין. תפקידו של הריגר. כלומר האדם שלוקח את איורי האנימציה ומפרק אותם ככה שהאנימטורים יוכלו להזיז אותם. לא רק מפרק לשכבות אלא מכניס לתוך הדמות מערכת של ״עצמות״ שהוא מתכנן ומתכנת שתתאים לאופי התנועה של הדמות. בעבר היו "עצמות" כאלה בתוכנת אנימייט של חברת אדובי אבל היום במוהו 14 (החדשה), ב טיוי פיינט, בטון בום אנימייט, בקרקטר אנימייטור ועוד. כולן תוכנות דומימד לאנימציה מקצועית, קיימת האפשרות לעשות ריגינג לדמויות, וליצור סוג של שלד ומבנה שעוזר לתוכנה ליצור בצורה אוטומטית את האיןביטווין בין פוזה לפוזה. אם לא הבנתם מה כתבתי, אז כדאי לחזור לפוסט הזהאיך יוצרים אנימציה שמסביר פחות או יותר עם דוגמאות איך יוצרים אנימציה מצוירת

כאן אפשר לראות שחפץ כזה כמו בקבוק מסתובב הוא משהו שלא צריך "עצמות" והכי טוב לצייר אותו מכל הנקודות הנכונות כדי ליצור את האנימציה. (אז כן צריך לדעת לצייר!) או למדל אותו בתוכנת 3D

וכאן יש לי אנימציה של כוס קפה כאשר כל הנוזל נישפך…זה משהו שגם לא צריך עצמות בכלל! הנוזל צריך ציור פריים ביי פריים כדי להראות ריאליסטי

Adobe Character animator קרקטר אנימייטור

התוכנה הראשונה והחביבה שאליה אתייחס היא קרקטר אנימייטור character animator של חברת אדובי.
זוהי תוכנה פורצת דרך שבעזרתה אפשר ליצור אנימציות בריל טיים, פחות או יותר. לתוכנה יש חיבור למצלמה. הנתונים הנקלטים דרך המצלמה, ממפים את דמות האנימציה ומגדירים את השטחים שיזוזו. לדוגמה: דגימת הפנים של האנימטורית (במקרה זה) מיפוי העיניים במקומן, הגבות, הפה והאף. כל תנועה עם הראש שלי, דמות האנימציה זזה בהתאם. מיצמוץ העיניים שלי- והדמות ממצמצת! הרמת זרוע ורגל שלי ( ישנה אפשרות למפות את הגוף) והדמות הולכת או רוקדת! כאן אפשר לראות דוגמא לאנימציה של דמות עם התוכנה. עשיית אנימציה מסורתית היא ציור של 12 ציורים בערך לשניה של אנימציה. כל ציור מוקרן 2 פריימים בערך. כאן, לא מעורבים ציורים אלא טכניקה של זיהוי תמונה, דגימה דיגיטלית של התנועות ודגימת תנועה – motion capture, body capture, וזיהוי תמונה.
הטכנולוגיות החדשות הללו היו קיימות בצורה מסורבלת ויקרה גם לפני 15 ו20 שנים. אבל, כיום בעזרת תוכנת character animator הן ניתנות לשימוש בכל בית ולכל מי שיש את חבילת אדובי ומצלמת אינטרנט יש אפשרות ליצור אנימציה מוגבלת בבית!
כל מה שצריך הוא לבחור את אחת הדמויות המוכנות שקיימות בבנק של התוכנה, לחבר מצלמת אינטרנט ולאפס את הדמות ( כלומר לקשר את הפנים המצולמות במצב נייטרלי ל״בובת האנימציה״) ולהתחיל להקליט את האנימציה.
אופציה מתקדמת יותר היא לעצב דמות אנימציה משלנו, אפשר לעצב דמות וקטורית בתוכנת Ilustrator או דמות מצוירת בתוכנת פוטושופ או אפילו להשתמש בתמונה (!) וליצור לה את ההנפשה.
כדוגמה: אצלם תמונה של עצמי. אקח את התמונה ואפרק אותה לשכבות בתוכנת פוטושופ. עינים, אף ופיות שונים בשכבות בהתאמה להגדרות התוכנה. אביא את הקובץ לתוכנת Character animator ואצור הנפשה לתמונה של עצמי כדמות אנימטיבית.
החידוש הגדול הוא השילוב בין גישת הcut out וסטופמושיין בהן יש דמות אנימציה מוכנה לבין הנפשה אוטומטית על ידי דגימת תנועה עם מצלמה.

ככה מנפישים היום: MOHO 14 תוכנת אנימציה ב2D מוהו 14

בסטודיו חריבי אני גם "מכניסה את מערכת העצמות לדמויות" כלומר עושה את הריגינג לדמות. לאחרונה רכשתי את מוהו 14 וישנם שיפורים ושכלולים נוספים בהמשך לגרסה 13.5 הקודמת, שמאפשרים תנועה אוטומטית של רוח, כוח המשיכה, תנועת שיער מתנפנף ועוד, שנעשים על ידי לחיצת כפתור במקום בהנפשה מסורתית. כאן, הידע שלי מאפשר לי לבחור אם לצייר באנימציה קלאסית את מה שאני צריכה או ליצור את זה על ידי התוכנה. התוכנה לא מחליפה את האדם אלא מאפשרת לקצר בזמן תהליכים ולהציע את האפשרות האוטומטית. לא תמיד זה נכון לבחור את זה. אבל נהדר שזה קיים.

בסטודיו חריבי אנימציה:

אני אפיק לכם סרט אנימציה מא' ועד ת'. התסריט ניכתב בשיתוף הלקוח ומיועד למטרותיו של הסרט והאנימציה תהיה החסכונית ביותר בזמן (ולכן במחירים נוחים) עוד על התוכנות החדשניות בהפקת אנימציה בפוסט הבא. 
רוצים לקבל עוד פוסטים מעניינים על אנימציה? הירשמו למטה כדי לקבל את העדכונים ראשונים!

בפוסט הבא אסקור תוכנות אנימציה נוספות שבהן אני יוצרת אנימציה בסטודיו.

לשיתוף
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

רוצים לקבל עוד פוסטים מעניינים על אנימציה?

הירשמו כאן לקבלת עדכונים למייל.

כתיבת תגובה

לוגו מונפש חריבי

10 שאלות ותשובות על לוגו מונפש

10 שאלות על לוגו מונפש הקמתם עסק חדש? מזל טוב! חידשתם לוגו לעסק שלכם? מזל טוב! עכשיו כדאי גם לרכוש חבילת אנימציה ללוגו עם חתימת מייל מונפשת. קראו לפרטים… 1. מה זה לוגו מונפש והאם כדאי לי לעשות הנפשה ללוגו שלי? בעלי העסקים בימינו בדרך כלל רוכשים חבילת מיתוג הכוללת יצירה של לוגו (סמליל בעברית) לעסק שלהם. בתקופה שלנו, כאשר התקשורת החזותית מובילה גם בתחומי

קרא עוד »
כלבלב על חוט הדפס ילדים

מה חדש בסטודיו חריבי- יוני 2023

מה חדש בסטודיו חריבי אנימציה- יוני 2023 הסטודיו לא ממש משנה את פניו, אבל האתר הזה הולך להתמקד בהפקת אנימציה והוראת אנימציה בלבד. כדי להנות מיצירות האמנות (הדפסים, מוצרים מאוירים וטקסטיל מודפס ידנית תוכלו לעבור ישירות אל אתר החנות–> דרך הלינק הזה. פרחים קומפוזיציה על פרגוד יפני ציור יפני וציור על חפצי אומנות אנימציה קלאסית אנימציה מהירה ופתרונות אנימציה נקודתיים רישומי אופנועים ציור יפני על

קרא עוד »
צף על קרן סהר1

הדפס לינולאום בכמה צבעים. טכניקה ותהליך עבודה

הדפס לינו קאט (לינולאום) בכמה צבעים. טכניקת עבודה ותהליך לינולאום הוא חומר רך ששימש בתחילת המאה הקודמת לציפוי רצפות. משתמשים בו להדפס חיתוך לינולאום כאשר מחסירים חלקים מהחומר בשיטת דפוס-בלט. לאחר יצירת החיתוך בעזרת סכינים מיוחדות מעבירים גלגלת עם צבע על הלוח. החלקים שלא הוחסרו בולטים ומתמלאים בצבע ואילו החלקים שהוסרו- השקעים אינם מתמלאים בצבע. לאחר מכן, מצמידים נייר כותנה למשטח ולוחצים בעזרת מכבש או

קרא עוד »